Suuret pidot - kommentaari

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Luuk. 14:12-24)

12.Jeesus ei kieltänyt normaalia kanssakäymistä ystävien tai samanmielisten kanssa, mutta hän korosti, että ei ole mikään hyvä teko kutsua luokseen ihmisiä, jotka voivat kutsua vastavierailulle. Vieraanvaraisuus merkitsee sitä, että ei odota vastapalvelusta. Jeesus mainitsi neljä ihmisryhmää tässä ja neljä seuraavassa jakeessa.

13.Köyhillä ei ole varoja, toisilla ei ole voimia kutsua vastavierailulle. Tässä mainitaan tavallisia heikkoja ihmisiä. Juuri näin Jeesus on tehnyt kutsuessaan ihmisiä suuriin pitoihin.

14.Hyvät teot saavat aina palkkansa, elleivät aikaisemmin niin tulevassa maailmassa. Tässä täsmennetään, että kysymyksessä on vanhurskaiden ylösnousemus. On kaksi ylösnousemusta, elämän ja tuomion ylösnousemus (Joh 5:28-29; 1 Tess 4:16; 1 Kor 15:23; Ilm 20:5-6).

15.Luultavasti mies tarkoitti, mitä sanoi, mutta hän saattoi myös puhua ivallisessa mielessä. Hän ei näytä olleen opetuslapsi, eikä mikään viittaa siihen, että hän olisi halunnut ollakaan. Mahdollisesti hänellä oli vain hyvän lopun toivomus, jollaisen Bileamkin esitti, 4 Moos 23:10. Rabbiinien keskuudessa oli tavallista ajatella taivasta juhla-ateriana. Jeesuskin käytti tätä kielikuvaa puhuessaan hengellisestä juhlasta (Luuk 22:30).

16.Matt 22:2-14:ssa kerrotun ja tämän vertauksen välillä on ilmeisiä yhtäläisyyksiä, mutta kysymys on selvästi kahdesta eri kertomuksesta, jotka on esitetty eri tilanteissa. Tässä mainittu mies kuvaa Jumalaa, joka lähettää kutsunsa. Ensimmäinen kutsu osoitettiin juutalaisille. Jeesus otti varteen vieraan huomautuksen (j. 15) ja osoitti vertauksellaan, että miehen ilmaisema asenne ei ole jumalaapelkäävän ihmisen oikea suhtautumistapa.

17.Kukaan ei oikeastaan näytä kutsun saadessaan esittäneen esteitä, mutta kun lähdön aika tuli, he eivät tahtoneetkaan noudattaa sitä. Siihen aikaan, kun kelloja ei ollut ja aikakäsite oli epämääräisempi ja pitojen valmistelu kesti pitkään, oli hyödyllistä saada ennakkoilmoitus. Vrt. Est 5:8; 6:14. Toisen kutsun hylkääminen oli karkea käyttäytymisvirhe, suoranainen loukkaus. Eräät arabiheimot katsovat tällaisen kieltäytymisen sodanjulistukseksi.

18.Puolustelut olivat heikkoja ja valheellisia. Kun tarkastellaan kolmea esitettyä tekosyytä, ne eivät paljonkaan eroa toisistaan. Näyttää kuin he olisivat sopineet menettelystään ennakolta. Peltohan olisi ollut paikallaan vielä seuraavanakin päivänä. Mies ei olisi menettänyt mitään, vaikka olisikin ottanut kutsun vastaan. Sana "juhla" tarkoittaa illallisia, ja siihen aikaan vuorokaudesta Palestiinassa on säkkipimeää. Ei silloin lähdetä katsomaan peltoa!

19.Kukaan ei osta härkiä koettelematta niitä ennen ostamista, joten tämäkin tekosyy on kovin kaukaa haettu. Mutta tällainen asenne on kuvaava hyvin monille. He eivät halua huolehtia sielunsa asioista tänään, vaan siirtävät sen tuonnemmaksi.

20.Avioituva mies vapautettiin sotapalveluksesta, 5 Moos 24:5, mutta juhlasta vapauttaminen ei sentään ollut tarpeellista! Avioliitto kuvaa kaikkia maallisia siteitä, niin kuin pelto tämän maailman omaisuutta ja härät maallista työtä. Vastavihitty vaimo olisi ehkä iloiten ottanut kutsun vastaan ja tullut miehensä mukaan. Ihmisten puolustelut ovat erilaisia, samoin ne vaikuttimet, joiden vuoksi tekosyitä esitetään. Toisinaan syyt ovat todellisia, mutta joskus vain verukkeita.

21.Uusi kutsu muistuttaa sitä, jonka Jeesus oli aikaisemmin maininnut isännälleen (j. 13). Huonot selittelyt eivät saisi pilata juhlasuunnitelmia. Talon herra oli täysin oikeutetusti loukkaantunut, kun hänen kutsunsa oli torjuttu sillä tavalla. Vieraat, joita hän nyt kutsui, kuvaavat pakanoita. Kaikki oli valmista, joten aikaa ei ollut hukattavaksi. Sen tähden palvelijan oli mentävä kiireesti. Nyt kutsuttiin kaupungin asukkaita.

22.Tämäkään kutsu ei saanut kokoon riittävästi vieraita. Talo oli suuri, ja sen piti tulla täyteen. Tässä näkyy kuva Jumalan valtakunnan kasvusta.

23.Palvelija ei saanut hyväksyä vastaukseksi kieltoja, vaan ihmisiä piti pakottaa tulemaan. "Anankadzè", oikeastaan 'pakottaa', mutta ei ulkonaista väkivaltaa käyttäen. Matkaanhan lähtikin vain yksi palvelija, eikä suuri joukko. Ihmiset pitäisivät lähes uskomattomana, että heitä oli kutsuttu, ja palvelijalla täytyi olla apukeino sen varalta. Talo tulisi täyteen, yhtään vapaata paikkaa ei jäisi, mutta kenenkään sinne tulijan ei tarvitsisi etsiä paikkaa itselleen.

24.Kutsun hylänneillä ei ole mitään toivoa. Jumalan tarjouksen vastaanottaminen on hänen armonsa osallisuuden edellytys.

Sivun alkuun

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita