Rikkaus - kommentaari

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Luuk. 12:13-21)

13.Yleisesti katsoen juutalainen perintölaki oli hyvin seikkaperäinen (5 Moos 21:15-17), mutta epäselviäkin tapauksia saattoi syntyä. Rabbiinit ratkaisivat usein sellaiset riidat. Tämä mies tahtoi, että Jeesus ajaisi hänen asiansa oikeudenmukaiseen päätökseen. Kenties Jeesuksen sanat tuomioistuimista antoivat hänelle aiheen tulla pyytämään, että Jeesus lausuisi mielipiteensä hänen hyväkseen. Mies oli yksi niistä, jotka olivat tyytymättömiä siihen, mitä heillä oli, ei siihen, mitä he itse olivat. Juutalaisen oikeuskäytännön mukaan vanhin veli sai kaksinkertaisen perinnön pystyäkseen elättämään äidin ja naimattomat sisarensa.

14.Jeesus tuli johdattamaan ihmisiä Jumalan luo, mutta ei sen tähden, että heistä tulisi rikkaita kullan ja tavaran omistajia. Jeesus ei tehnyt samaa erehdystä kuin Mooses aikanaan (2 Moos 2:14).

15.Jeesuksen sanat eivät olleet vain opetuslapsille, vaan koko kuulijakunnalle ja erityisesti tälle miehelle. Miehen asenne paljasti hänen luonteensa. Rahan himo on kaiken pahan juuri. "Kavahtaa (fylassè)", 'pitää varansa, vartioida, pitää silmällä, karttaa, välttää', tarkoittaa vihollisen varalta varuillaan oloa.

16.On selvää, että Jeesus puhuu tässä kansalle (heille). Vertaus kuvaa, miten lyhyt elämä on eikä rikkaus voi sitä pidentää. Tärkeintä on olla rikas Jumalassa. Menestys ja rikkaus maailmassa saattavat olla suurempi koettelemus kuin vastoinkäymiset ja köyhyys. Rikkaan miehen nimeä ei ilmoiteta. Tällaisten rikkaiden nimi ei ole sen arvoinen, että se kannattaisi mainita. Jeesus ei tahtonut sanoa, että on väärin olla rikas. Aabraham oli rikas, mutta samalla hurskas.

17.Hänen sydämensä ajatukset eivät olleet salassa häneltä, joka näkee sisimpäämme. Hän ei ajatellut: mitä minun pitäisi tehdä, vaan: mitä minä teen? Mies muistutti osaksi Naabalia (1 Sam 25:11), ja hän olisi hyvin voinut olla samanniminenkin, sillä Naabal merkitsee 'mieletön, hullu'.

18.Mies käytti huomattavan usein sanaa "minä". Hän oli hyvin itsekäs.

19.Hän puhui monista vuosista, mutta se olikin hänen viimeinen päivänsä. Hän teki siis laskuvirheen ajan arvioinnissa. Toinen kohtalokas erehdys oli, kun hän tarjosi sielulle ruumiin ravintoa. Hän eli täysin ristiriidassa Snl 27:1:ssä olevaan sanaan: »Älä huomispäivästä kersku.»

20.Jumala pysäytti hänet, ja se oli hänen suunnitelmiensa järkyttävä päätös. Jumala ei ollut saanut hänen ajatuksissaan vähääkään sijaa, mutta häntä rikas mies ei voinut ajaa pois. Vanhurskaalta ja jumalaapelkäävältä ei vaadita sielua, sillä hän luovuttaa itse sielunsa Jumalalle. Mies oli mieletön, koska hän ei ottanut huomioon muuta kuin sen, minkä hän näki ja sillä hetkellä omisti.

21.Itselleen eläminen on suurin virhe, minkä ihminen voi tehdä. Tässä kuvataan sitä onnetonta loppua, joka kohtaa kaikkia hengellisesti kuolleita. He kokoavat vain itselleen, eikä heille jää mitään, kun lähdön hetki tulee. Aarteiden kokoaminen Jumalaa ajattelematta on väärään rikkauteen luottamista. Rikkauden vaara ei ole omistaminen sinänsä, vaan se, että kokoaa vain itselleen ja on itsekeskeinen, vrt. Matt 6:19.

Sivun alkuun

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita